Öğreniyoruz...

Öğrendiğimiz bilgileri tekrarlıyoruz.

Yazıyoruz...

Daha fazlasını ve doğrusunu verebilmek için araştırdıktan sonra yazıyoruz.

Paylaşıyoruz...

yararlı olacağını düşündüğümüz bilgileri sizlere ulaştırıyoruz.
 

SWOT Analizi nasıl yapılır, Ne işe yarar ?

16 Kasım 2014 Pazar

Bu analiz kısaca kendini, şirketini veya başka bir şirketi check etmeni sağlar. Bulunduğun sektörde ne konumda olduğunu veya başka bir şirketin ne konumda olduğunu bulmak için yapılır. Fakat görüşlere göre Güçlü Yönler, Zayıf Yönler, Fırsatlar ve Tehtidler değişebilir çünkü bazen herkesin yanlış gördüğü bir strateji bir anda bir şirkete çağ atlatabilir. Yani şunu belirtmek istiyorum ki SWOT Analizi yaparken tahmine dayalı fikirler de olur.



SWOT Analizi Örneği 


  • SWOT Analizindeki İç Etkenler Güçlü Yönler ve Zayıf Yönlerdir. Bunlara örnek; 
Bir şirketin itibarı, şirketin piyasadaki konumu ve sunduğunuz ürünlerin veya hizmetin tescilli olması. 

  • SWOT Analizindeki Dış Etkenler Fırsatlar ve Tehidlerdir. Bunlara örnek ise;
Tedarikçiler, piyasadaki rakipler ve fiyatlardır.

Not: Sen sevsen de sevmesen de dışarı piyasa kontrolün dışında ilerleyecektir. Sen bunu değiştiremezsin. Aklınızda bulunsun.
  • Yardımcı Etkenler Güçlü Yönler ve Fırsatlardır. Bunlar hedefiniz için olumlu etkenlerdir.
  • Zararlı Etkenler Zayıf Yönler ve Tehtidlerdir. Bunlar ise hedefiniz için olumsuz etkenlerdir.
Özellikle yeni işletmeler planlama sürecinin bir parçası olarak, SWOT Analizi kullanmalıdır. Mesela bir çalışanınız her konuda iyi olmaya bilir veya siz her konuda iyi olmayabilirsiniz fakat bu kısımda SWOT Analizi yaparak hemen doğru tercihlere kendinizi ve çalışanlarınızı yönlendirebilirsiniz.

SWOT Analizi Kişisel olarak da yapılabilir. Çalışanlarınız Güçlü Yönler, Zayıf Yönler, Fırsatlar ve Tehtidler gibi özelliklerini gerçekçi ve titiz bir şekilde yazarak kendilerini geliştirebilirler. Güçlü Yönlerini ön plana çıkarıp, Zayıf yönlerini en aza indirebilirler. Fırsatları değerlendirip Tehtidleri alt edebilirler.

SWOT Analizi yaparken nasıl davranmalıyız ?

Bir SWOT Analizi farklı bakış açıları ve şirketinizdeki yetkili kişilerin birlikte düşüncelerini paylaşarak yapılması ile ancak başarılı olabilir. Yönetim kadronuz, satış elemanlarınız, insan kaynakları elemanlarınız, hatta bir anket ile müşterilerinizin düşüncelerinden de faydalanabilirsiniz. SWOT Analizi sürecindeki ekip çalışması, çalışanlarınızdan daha fazla yarar almanızı sağlayacaktır. SWOT Analizinde yazdığınız her bir maddenin açıklamasını yapmak, neden böyle olduğunu anlatmak daha anlaşılır olacaktır.


SWOT Analizi sırasında sorulabilecek sorular.

SWOT Analizinin her bölümünü daha rahat yazabilmeniz, geliştirebilmeniz için sorular derledim. Başka sorular elbette vardır fakat bu yazacaklarım sadece başlangıç içindir.



Güçlü Yönler (iç etkenler ve olumlu faktörler)

Güçlü yönlerinizde maddi ve manevi olumlu özelliklerinizi tanımlıyoruz. Bunların hepsinin kontrolü sizin elinizde.


  1. Neyi iyi yaparsınız ?
  2. Sahip olduğun kaynaklar neler ? Bunlara örnek; özgeçmiş, eğitim, referanslar, internet ağı ve beceri gibi insanların olumlu özellikleridir. Maddi kaynaklar ise; sermayeleri, kredileri, mevcut müşterileri yada alternatif dağıtım kanalları, patentleri veya teknolojisidir.
  3. Rekabet ettiğin şirketlere göre avantajların nelerdir ?
  4. Güçlü bir araştırma ekibiniz ve bu ekibinizin geliştirme yetenekleri var mı ?
  5. Üretim tesisiniz var mı ? 
  6. Şirketiniz olumlu diğer yönleri nelerdir?

Zayıf Yönler (iç ektenler ve olumsuz faktörler)

Zayıf yönlerinizi yazarken şirketin değeri düşürmüyor aksine en iyi rakiplerle rekabet edebilmek için neleri geliştirmenizi anlıyorsunuz.

  1. Neler sizin kontrolünüzde değil ? 
  2. Rekabette avantaj elde edebilmek için yaptığınız ve şirkete zarar veren olumsuz işler neler ?
  3. Hangi yönlerinizi geliştirirseniz muhtemel rakiplerle rekabet edebilirsiniz ? 
  4. Hangi alanda iş eksikliğiniz var ? Örneğin; beceri, teknoloji, uzmanlık ya da erişim.
  5. Şirketinizin sınırlı kaynakları nelerdir ?
  6. Şirketiniz yada işiniz zayıf bir konumda mı ?  

Fırsatlar (dış etkenler ve olumlu faktörler)

Fırsatlar dış etkenlerden oluşur. Bunu temsil eden şeyler ise iş yerinizi zenginleştirmeye ve daha başarılı olmanıza yardımcı olur.


  1. Piyasanızda veya çevrenizde var olan hangi fırsatlardan yararlanıyorsunuz ? 
  2. İşinizin algısı olumlu mu ?
  3. Piyasadaki büyüme veya diğer değişikler size hangi fırsatları doğurdu ? 
  4. Fırsatlar ayağınıza gelmeye devam edecek peki bu konudaki zamanlamanız ne kadar iyi. Hangi fırsatları zamanında kullanabildiğiniz ?


Tehtidler (dış etkenler ve olumsuz faktörler)

Tehtidler dış faktörlerdir bu yüzden kontrol edemeyiz fakat çözüm üretmek için acil önlemler almamızın bize yararı olacak. Ya yara almadan kurtuluruz ya da en az zararla kurtuluruz.


  1. Mevcut veya pontansiyel rakipleriniz kimler ?
  2. Sizin kontolünüz dışındaki hangi etkenler işinizde risk oluşturur ? 
  3. Hangi durumda pazarlama çabaları tehtid olabilir ?
  4. Tüketici davranışları, değişimleri, ekonomi veya devlet düzenlemeleri dahil neler satışlarınızı azaltır ?




Diğer yayınlarda belli başlı şirketlerin kendimce SWOT Analizlerini çıkaracağım. İyi Çalışmalar.

0 yorum:

Yorum Gönder

Bumerang - Yazarkafe